Animals International: Romania ar castiga 46 de milioane euro anual daca ar opri exportul cu animale vii
Joi, 29 August 2019
Joi, 29 August 2019
Organizatia propune ca tara noastra sa exporte carne si produse din carne si nu animale vii. Asa procedeaza in momentul de fata Australia, dupa scandalurile din ultimii ani in care imagini video de la bordul unor nave au aratat conditiile crunte in care erau transportate animalele spre Golful Persic.
Si Romania este protagonista unui scandal pe aceasta tema, dupa ce, la inceputul lunii iulie, un vas de mari dimensiuni a plecat din portul Midia incarcat cu 66.000 de ovine spre Golful Persic. “Destinatia initiala propusa era Kuwait. Vaporul a facut cinci opriri in Golf. A fost in Kuwait, in Quatar, in Arabia Saudita, in Dubai si in Oman. Din punct de vedere al bunastarii animalelor, fiecare oprire este fatala pentru animalele aflate la bord pentru ca in momentul in care vaporul scade din viteaza si ajunge sa opreasca, briza marii, care este cel mai important factor de racire, se opreste. Animalele mor nu atat pe drum, cat la sosire. Pentru ca sunt atat de multe animale pe vapor, timpul necesar pentru descarcare este foarte lung. Iar acela este momentul in care mor foarte multe animale, care erau deja intr-o stare aproape de colaps, acea oprire le face deja sa depaseasca pragul de suportabilitate si sa moara”, sustine Gabriel Paun, presedintele Animals International Europa.
Acesta a prezentat imagini video filmate in punctele de destinatie ale transportului in care se vede starea jalnica in care se afla animalele, dar si tratamentul dur la care le supun cei care le-au receptionat. “Ne dorim imbunatatirea conditiilor pe durata transportului si chiar indraznim sa mergem mai departe pe ideea de a inlocui exportul de animale vii cu produse cu valoare adaugata, carne congelata sau refrigerate. S-a dechis o noua destinatie de export, pe care nu o mai explorase nimeni in Europa pentru ca este o destinatie non-grata. Vorbim de cel mai fierbinte loc de pe planeta – zona Golfului Persic -, unde s-a doborat si recordul mondial de caldura absoluta 54 de grade Celsius la umbra. Destinatia aceasta a aparut ca o consecinta a comertului global care a inceput sa fie un pic incetinit dupa ce am publicat niste filmari”, completeaza Gabriel Paun.
Inainte de a incepe vacant parlamentara, a fost depus un proiect de lege pentru asigurarea conditiilor superioare de bunastare a animalelor vii, in timpul transportului de lunga durata in afara spatiului comunitar. Proiectul a fost elaborat cu ajutorul unor experti veterinari din Romania, Germania, Australia, dar si al unor ONG-uri inernationale pentru protectia animalelor - Animals International, Animals Angels, deputati, juristi din Parlament si reprezinta munca de aproape doi ani, timp in care documentul a tot fost imbunatatit.
“Romania este cel mai mare exportator de oi vii din lume. Cam 2,42 de milioane de ovine au fost exportate in 2017 si 218.000 de bovine. Cota care merge in tarile terte, tarile non UE, tarile care nu respecta regulamentul nr. 1 din 2005, cel care spune care sunt conditiile in care animalele pot fi transportate, atat pe calea aerului, auto sau pe mare. Peste 65% din exporturile noastre la ovine si peste 55% la bovine merg in tarile Golfului, in tarile arabe care sunt mari consumatoare de carne de ovina si bovina. Transportatorii spun ca nu sunt obligati sa respecte Regulamentul nr. 1/2005 si ca acesta este opozabil doar tarilor UE, iar ca in momentul in care nava paraseste teritoriul UE ei nu mai au niciun fel de obligatie. Si ca ei ar dori sa aiba un medic veterinar care sa tina un jurnal, dar ca legislatia nu le permite sau nu specifica acest lucru. Acest raspuns l-am primit si de la ANSVSA, care spunea ca obligatiile domniilor lor sunt doar pana la imbarcare. Atunci am venit cu acest proiect de lege ca sa completam regulamentul, sa-l facem aplicabil, deoarece la numeroasele sesizari ale organizatiilor de protectia animalelor au reactionat cei de la Comisia Europeana, cei de la Parlamentul European. Avem chiar o decizie luata in 31.01.2009, un raport de punere in aplicare a Regulamentului, votat cu o majoritate covarsitoare, care spune ca tarile membre UE, atunci cand transporta animale trebuie sa se asigure ca Regulamentul este aplicat pe toata durata transportului pana la destinatie. Si ca tarile respective pot sa aiba proiecte legislative sau prevederi care sa exceada Regulamentul, sa se asigure ca acest regulament este aplicabil”, a declarat, intr-o conferinta de presa, Adrian Oros, vicepresedinte al Colegiului National al Medicilor Veterinari din Romania si deputat in Parlamentul Romaniei.
Animals International a realizat un studiu de fezabilitate pentru a vedea ce s-ar intampla daca s-ar renunta treptat la transportul de animale. In prima faza, pe parcursul verii, ar trebui sa fie stopate exporturile de animale vii si sa fie inlocuite cu exportul de carne si produse din carne. “Asa face acum Australia, care este al doilea exportator de ovine din Romania si care a reusit sa impuna tarilor arabe sa cumpere de la ei doar carne si produse din carne. Nu trebuie sa va spun ca acest lucru ar ajuta economia din Romania fantastic si chiar crescatorii, pentru ca intermediarii care exporta animale vii in zona Golfului cumpara animalele vii de la crescatori la niste preturi derizorii, ei castigand foarte mult. Eu va garantez ca 20-25% din animalele acelea de pe vas mor si totusi sunt rentabile aceste transporturi. Deci crescatorul roman nici macar nu castiga atat de mult din transportul de animale vii. Nu va mai spun ca s-ar crea vreo 5.000 si ceva de locuri de munca. Sigur, ar aparea locuri de munca in prelucrarea si comercializarea produselor din carne si ar disparea locurile de munca din transportul animalelor”, a completat Adrian Oros.
"Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR), in parteneriat cu Primaria Sectorului 4 si...
Boala a fost depistata in orasul Velingrad, regiunea Pazardjik, fiind identificata in cinci unita...
"Fara doar si poate, produsele vor fi la preturi normale, nu se anticipeaza cresteri semnificativ...