4%, cota de piata a proteinelor alternative in Romania. Segmentul poate creste rapid

4%, cota de piata a proteinelor alternative in Romania. Segmentul poate creste rapid


Proteinele vegetale, alimente care inlocuiesc carnea in dietele persoanelor care au adoptat stilul de viata vegetarian, detin deja in Romania o cota de piata de 4% prin produsele care imita alimente de origine animala.

Din acest punct de vedere, suntem cu mult in spatele unor tari precum Germania, Franta sau Marea Britanie, unde burgerii vegetali, carnatii realizati din amestecuri de mazare, soia si alte plante sau orice alt produs care imita carnea sau ouale detin deja cote de piata superioare: de la 18 pana la 22 de procente, conform studiilor de piata realizate de Technavio sau Markets and Markets. Romania are insa potential de crestere pe urmatorii 4 ani, iar initiativele nu intarzie sa apara, din partea unor jucatori precum Solina sau Nestle.

 

Doua produse marca Solina
Anul acesta, Solina Romania a adus in atentia publicului prezent la manifestarile CARNEXPO Grill doua produse revolutionare create pe baza de proteine vegetale. Nextera este o solutie dedicata jucatorilor din industria alimentara care vor sa isi extinda portofoliul de produse prin adaugarea proteinelor vegetale creionate in functie de specificatiile clientului. Practic, Nextera reprezinta o modalite de a impune un brand propriu pe piata proteinelor vegetale printr-o serie de combinatii ale materiei prime, care pot face diferenta fata de alte produse concurente. Formele cele mai des intalnite imita fileul din piept de pui sau pestele in crusta crocanta, conform datelor prezentate de companie.

 

Al doilea produs marca Solina este Apollo, un element dedicat specialistilor din zona HoReCa, menit sa completeze in mod rafinat un meniu adaptat preferintelor clientilor care nu servesc carne la masa.

 

analiza proteine3_1

 

Nestle intra pe zona delivery/takeaway
Nestle Romania a inceput, de asemenea, tatonarea pietei locale cu un burger vegan denumit GARDEN GOURMET Vegan Sensational Burger.
Produsul este dedicat proprietarilor de restaurante si foodtruck-uri care pot adauga acest burger vegan in meniul lor.  Si, da, in materie de prezenta in retail, companiile ezita inca sa faca pasul cel mare prin care sa introduca direct in fata consumatorului aceste produse. Secretul sta, desigur, in modalitatea de preparare a acestora, dar are de-a face si cu expectativa in care s-au plasat producatorii in ultimii doi ani, marcati de criza sanitara.

 

Conform studiilor Technavio, in Romania urmatorilor 4 ani, piata de proteine vegetale cu aspect de produse de origine animala poate ocupa 11% din totalul pietei de carne, dar motivatia publicului va tine mai mult de impactul pe care zootehnia il are asupra mediului si de alegerea unui stil de viata sanatos. Este oarecum normal sa fie asa, daca stam sa ne gandim la faptul ca termeni care fac furori in Vestul Europei, precum flexitarianism, nu au o trecere extrem de mare in randul consumatorului roman, obisnuit sa realizeze un mix echilibrat intre carnea pusa in farfurie si legumele adaugate pe post de garnitura.

 

In schimb, numarul vegetarienilor a crescut constant in ultimul deceniu si jumatate, iar acestia ar putea fi rapid tentati de meniuri similare ca aspect cu cele provenite din surse animale, dar realizate integral din mixuri vegetale. Ramane insa o problema majora, precum cea a pretului pus pe aceste produse. Cata vreme capacitatea de productie va ramane redusa, pretul va fi cu siguranta ridicat, diminuand astfel atractia resimtita de consumator. Dar, odata cu avansul generatiilor Milenialls si iGeneration, tendinta de consum regulat a proteinelor alternative va creste cu siguranta.

 

analiza proteine2_1

 

Perspectiva globala
La nivel international, studii efectuate anul acesta arata ca, pana in anul 2027, piata produselor alternative la carne aproape ca isi va dubla valoarea, de la 10,6 miliarde dolari in 2020, la 19,9 miliarde, pe un ritm de crestere anuala de 8,5%. Zona nord-americana va fi motorul care va intretine acest trend urmata de tari precum Marea Britanie si Germania.

 

Zona asiatica, chiar daca deschisa experientiei vegetarianismului, va avea o expansiune totala de doar 39%, aici actionand si alti factori precum aparitia produselor din carne creata in laborator si o posibila crestere a consumului de carne pe fondul majorarii veniturilor populatiei.

 

Zona de interes public care va antrena o marketizare agresiva a acestor produse este una care, cu siguranta, va mentine un razboi deschis intre producatorii/procesatorii de carne si jucatorii din industria proteinelor alternative, consumatorii aratandu-se tot mai interesati de impactul zootehniei asupra mediului inconjurator.

 

Burgerii vegetali si produsele care imita carnatii clasici vor fi cele care vor domina piata in urmatorii ani, burgerii din proteine vegetale fiind deja considerati un motor de crestere, dupa consumul inregistrat in 2019-2020. Pana in 2025, piata acestor produse va face un salt de 1,8 miliarde dolari, pe un ritm de crestere sustinut de 41%. Zona nord-americana va intretine trendul, pe o crestere estimata de 53%, urmata de tari precum Marea Britanie, Germania, Japonia.

 

Oportunitati ratate
Dincolo de celebrele marci Imposible Foods, Beyond Meat etc, nume cunoscute din industria alimentara clasica au marsat pe cucerirea acestui nou segment de piata: Tyson Foods, JBS, Maple Leaf Foods, Kraft Heinz sau Unilever, daca este sa mentionam doar cativa actori de top.

 

Pe de o parte, misiunea lor de a deschide si explora oportunitatile acestei piete vor crea trasee stabile si pentru alti inovatori din industria alimentara. In acelasi timp, companiile autohtone nu si-au dat un interes prea mare fata de aceasta noua tendinta de consum, probabil dimensiunea pietei locale accentuand un anumit sentiment de nesiguranta.

 

Pe de alta parte, cresterea sustinuta pe aceasta piata, cel putin pentru statele din Vestul Europei, ne arata clar ca firmele din Romania au pierdut o buna oportunitate de a exporta alternative la produsele clasice din carne. Exemplele venite din piata locala ne arta ca, pentru moment, suntem captivi pe consumul unor branduri patentate la nivel international, fara niciun produs inovator realizat la nivel local.

 

Articol realizat de Marius Jianu, redactor-colaborator INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de