43% dintre consumatori refuza sa mai cumpere carne de pui
Vineri, 08 Noiembrie 2013
Vineri, 08 Noiembrie 2013
O treime dintre participantii la studiul Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) afirma ca si-au schimbat comportamentul de consum in privinta carnii de pui, dupa recentul scandal public in care a fost implicata firma Avicola Calarasi, se arata intr-un comunicat IRES.Schimbarea se traduce, in cazul celor mai multi dintre respondenti, in primul rand prin refuzul de a mai cumpara sau de a mai consuma carne de pui din comert (43%) si sporirea atentiei la cumparaturi (26%). Dintre cei 87% dintre respondenti care au auzit de firma Avicola Calarasi, peste 40% spun ca au consumat produse ale acestui producator, iar gradul de incredere in produse este mai degraba scazut, cel mai probabil, recentele evenimente fiind cele care stau la baza acestor rezultate. Totodata, 53% dintre respondentii care au auzit de Avicola Calarasi declara ca au putina si foarte putina incredere in produsele din carne de pui ale acestui producator, iar 28% au incredere multa si foarte multa.
In timp ce 44% dintre dintre participantii la sondaj sunt convinsi ca, intr-adevar, carnea era 'alterata', o treime crede contrariul. Mai mult de jumatate dintre cei intervievati (57%) apreciaza ca autoritatile statului au actionat suficient de rapid pentru confiscarea carnii de pui alterate, o treime nu impartasesc insa aceasta opinie si cred ca nu s-a actionat rapid. Aproximativ noua din zece respondenti (87%) au auzit despre 'scandalul carnii de pui', dar mult mai mic este procentul celor care cunosc numele producatorului: doar 9% indica numele Avicola Calarasi, 13% spun ca este un producator din Calarasi, dar 67% nu cunosc producatorul. Peste jumatate dintre participantii la studiul IRES care au auzit de scandalul carnii de pui alterate cred ca nivelul riscului in urma acestui eveniment este mai mic decat cel existent in cazul evenimentelor legate de gripa aviara care au avut loc in anul 2009.
Cercetatorii IRES concluzioneaza ca romanii sunt informati si interesati cu privire la evenimentele legate de siguranta alimentara si se declara atenti la etichetarea produselor pe care le consuma.
Consumul de carne de pui in Romania este unul foarte ridicat: 97% dintre participantii la studiu consuma acest tip de carne: sase din zece romani o consuma de cateva ori pe saptamana, in timp ce unul din zece o consuma zilnic.
Peste o treime dintre consumatori spun ca isi cresc sau isi sacrifica singuri pasarile, in timp ce 60% o cumpara de la diferiti furnizori. Unul din trei respondenti isi procura carnea de pui din supermarket sau hypermarket, unul din cinci o cumpara din magazine specializate, iar pentru 5% dintre respondenti procurarea carnii de pui se face la intamplare. Peste jumatate dintre participantii la studiu declara ca au putina si foarte putina incredere in calitatea carnii de pui vandute in magazinele din Romania. Cele mai consumate alimente (dintr-o lista predeterminata) sunt: painea (89%), cafeaua (68%), fructele (63%), legumele (56%), apa plata (47%), ceaiul (40%), la polul opus situandu-se carnea de vita si conservele (1%), carnea de peste si alcoolul - altul decat berea si vinul (3%), procentele reprezentand respondentii care declara un consum zilnic al acestora. Interesul cu privire la siguranta alimentara este ridicat, 87% dintre respondenti declarandu-se destul si foarte interesati de acest aspect. Peste 60% dintre respondenti sustin ca atunci cand cumpara un produs ii studiaza eticheta pentru a se informa cu privire la ceea ce contine acesta. In ceea ce priveste ingrijorarile legate de posibilitatea producerii unor epidemii care sa aiba la baza virusi transmisibili prin alimente, cea legata boala vacii nebune este cea care trezeste cele mai putine ingrijorari, in timp ce o epidemie de salmonella este cea care ii ingrijoreaza cel mai mult pe romani.
Experienta respondentilor cu incidente alimentare - alimente expirate, neambalate corespunzator sau care prezinta riscuri pentru siguranta alimentara - este echilibrata: aproape jumatate dintre participantii la studiu sustin ca au intalnit astfel de cazuri, in timp ce un procent similar sustine ca nu au avut astfel de experiente. Aproape 90% dintre romani au auzit de Agentia Nationala Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), iar 77% dintre respondenti au o parere buna si foarte buna despre aceasta institutie. Peste 60% dintre cei care au auzit de institutie cred ca aceasta isi indeplineste atributiile in ceea ce priveste controlul calitatii alimentelor. Increderea prezumata in institutie este ridicata, 80% dintre cei chestionati spun ca ar avea incredere sa apeleze la aceasta institutie in cazul in care ar depista nereguli la produsele alimentare. Esantionul, reprezentativ la nivel national, a cuprins 1.493 persoane in varsta de cel putin 18 ani, eroarea maxima fiind de plus sau minus 2,5%. Ancheta s-a derulat in perioada 5-6 noiembrie.
Reprezentantii sectorului agroalimentar romanesc pot transmite, pana pe 2 februarie 2018, contrib...
Autoritatile sanitar-veterinare din Brasov au anuntat ca interzic organizarea de targuri pentru v...
Compania AGRICOLA MAGAZINE are, incepand cu 15 ianuarie 2018, o noua conducere executiva, care ma...