Carrefour a eliminat 100 de aditivi din produsele marca proprie

Carrefour a eliminat 100 de aditivi din produsele marca proprie


Carrefour a interzis nu mai putin de 100 de aditivi din compozitia tuturor produselor marca proprie.

Retailerul francez a pornit la vanatoare de aditivi si de substante controversate in urma cu treizeci de ani. Cécile Gillard-Kaplan, director pentru calitatea alimentara la Carrefour, isi aminteste: „Cand am inceput sa lucrez in 1998 in departamentul de calitate al companiei, aveam deja o lista completa de aditivi interzisi. Furnizorii aveau greutati cand lucrau cu noi“. Douazeci de ani mai tarziu, compania a reusit sa elimine 58 de aditivi din produsele din marca proprie.

 

In momentul de fata, Carrefour, care incredinteaza furnizorilor sai sarcina fabricarii produselor din gama marca proprie si selecteaza cu meticulozitate fiecare ingredient si aditiv din compozitia lor, isi accelereaza si isi amplifica eforturile: nu mai putin de 100 de aditivi sunt acum interzisi din retetele produselor companiei. Este vorba despre coloranti, antioxidanti, conservanti, agenti de textura etc.

 

„Obiectivul companiei a fost intotdeauna sa fie lider in calitatea alimentelor prin fabricarea de produse bune, sanatoase si responsabile“, spune Cécile Gillard-Kaplan. Un aspect esential, deoarece mass-media si asociatiile vorbesc in mod regulat despre diversi aditivi acuzati de periclitarea sanatatii consumatorilor. Iar studiile stiintifice nu sunt de acord asupra nivelului de riscuri reale pentru om ale diverselor substante.

 

Un lucru este totusi sigur: consumatorii sunt mai mult decat oricand in cautarea produselor naturale.

 

Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA) a creat o lista cu 400 de aditivi autorizati. Pe etichetele produselor, acestia sunt identificati printr-un E urmat de codul aditivului sau prin denumirea completa a aditivului. In ambele cazuri, E-ul sau denumirea aditivului este precedata de functia acestuia: colorant, conservant, antioxidant, agent de textura etc. Autorizati, cu siguranta, dar nu neaparat inofensivi. Un aditiv poate deveni suspect daca este asociat cu unul sau mai multi aditivi. Acest lucru se numeste efectul cocktail. Iar unele substante pot suscita preocupari, in urma unor noi studii stiintifice.

 

Printre altele, Carrefour a retras din retetele sale aspartamul si dioxidul de titan (E171).

 

„De fiecare data, primeaza principiul precautiei, adauga Séverine Fontaine, director pentru calitatea alimentelor la Carrefour. Ca atare, nu este neobisnuit sa anticipam reglementarea“. Acesta este cazul dioxidului de titan, eliminat de Carrefour in 2017 si in cazul caruia guvernul solicita eliminarea din produsele alimentare pana la sfarsitul anului 2018 (dar acest aditiv va ramane, deocamdata, autorizat in alte tari europene).

 

Totusi, eliminarea unui aditiv nu este deloc simpla! „Colaboram pe termen lung cu furnizorii pentru a gasi solutii alternative. Pentru coloranti, este posibil sa se utilizeze extracte de suc de fructe, dar, in alte cazuri, trebuie sa ne bazam pe ingrediente noi sau pe alti aditivi fara impact“, explica Séverine Fontaine.

 

Inlocuirea colorantilor cu extracte de suc de fructe sau legume si eliminarea dioxidului de titan se numara printre masurile luate de Carrefour.

 

Printre aditivii foarte complicat de inlocuit se numara glutamatul, care este prezent in aperitive. Sau nitritii, gasiti in sunca, de exemplu. Carrefour depune eforturi in momentul de fata pentru a-l reduce sau chiar elimina, dar acest conservant, care fixeaza culoarea si aroma, este si un agent antimicrobian. Ar putea fi periculos sa ne lipsim de el. Avem un drum lung de parcurs pana la reconcilierea productiei industrializate a unor produse alimentare folosite zi de zi, accesibile pentru toti, cu exigentele privind siguranta alimentara, calitatea nutritionala si gustul. De aceea, dincolo de acesti 100 de aditivi interzisi, ​​Carrefour lucreaza in prezent la eliminarea sau limitarea a 31 de aditivi suplimentari.



Poti fi interesat si de