APC: Romanii, consumatorii europeni care fac cele mai putine cumparaturi online

APC: Romanii, consumatorii europeni care fac cele mai putine cumparaturi online


Romanii sunt consumatorii din Europa care fac cele mai putine cumparaturi online, dar si cetatenii pentru care statul aloca cei mai putini bani pentru informarea lor in calitate de consumatori - 0,01 bani pentru educarea unui consumator, a afirmat presedintele Asociatiei Pro Consumatori, Costel Stanciu.

„Din punct de vedere statistic, Romania se pozitioneaza bine in privinta evolutiei vanzarilor din ultimii ani pentru acest tip de comert. In ceea ce priveste cunoasterea drepturilor specifice acestui tip de comert de catre consumatori, precum si respectarea drepturilor acestora de catre magazinele online, mai este mult de lucru. Din pacate, sustinerea financiara a asociatiilor de consumatori de catre statul roman a fost in anul 2017 de 0,01 bani pentru educarea unui consumator, comparativ cu Luxemburg, unde statul a alocat doi euro pentru educarea unui consumator. In anul 2018, pentru asociatiile de consumatori nu exista niciun fel de sustinere financiara”, a spus Costel Stanciu, intr-o conferinta dedicata Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor.

 

Acesta a precizat ca, in 2017, au fost depuse la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor 28.000 de reclamatii privind comertul online.

 

„Asta spune foarte mult. O data, institutiile statului care se ocupa de supravegherea pietei nu fac nimic. Pe ei nu ar trebui sa ii bucure numarul mare de reclamatii. Ar trebui sa isi puna niste intrebari. De aici, reiese ca informarea este deficitara. Incidentele in online pleaca de la faptul ca legislatia este deficitara, iar ANPC nu le controleaza. Consumatorul nu stie exact ce are dreptul”, a subliniat presedintele APC.

 

Potrivit lui Stanciu, pentru siguranta lor, consumatorii ar fi bine sa cumpere numai de pe site-urile magazinelor din UE.

 

„Le sugerez sa fie atenti la site-urile din afara UE. Prezinta anumite riscuri, in special cele care vin din China, dar, atentie, vin cu domenii pe Europa si atunci ii induce in eroare. Recomand consumatorilor de online sa foloseasca numai site-uri din UE. Pentru cei care cumpara din afara tarii, consumatorii ar trebui sa se intereseze daca pe plan local exista o filiala a operatorului economic de unde cumpara si atunci isi pot returna mai usor produsele daca nu sunt multumiti. Daca nu exista, se pot adresa Centrului European al Consumatorului prin care se rezolva litigiile transfrontaliere. Anul acesta avem cateva sute de astfel de cereri. Probabil ar fi fost mai multe, dar nu avem fonduri", a declarat Costel Stanciu.

 

Conform indexului anual calculat de Comisia Europeana care inglobeaza indicatori ai performantei si competitivitatii digitale, prezentat de APC, a rezultat ca romanii sunt consumatorii din Europa care fac cele mai putine cumparaturi online si penultimii care acceseaza muzica, materiale video si jocuri, servicii bancare si video la cerere. De asemenea, doar 56% dintre romani utilizeaza internetul fata de media UE, de 76%, si doar 28% dintre romani depasesc nivelul minim de competente digitale fata de 79% in UE.

 

Dincolo de problema cunostintelor legate de utilizarea calculatorului si a internetului, in ceea ce priveste nivelul cumparaturilor efectuate in mediul online, se ridica problema increderii consumatorului in onestitatea agentului comercial prezent pe piata online.

 

„Aproximativ 60% dintre site-urile de vanzari online sunt clone. Consumatorul crede ca el trimite banii catre magazinul respectiv, dar, de fapt, banii ajung la aceste clone si nu ii mai vezi vreodata. De cele mai multe ori trebuie sa fim atenti la cum arata un site. Exista 27 de metode de identificare a unei persoane in online. De cele mai multe ori folosim un laptop sau un smartphone. Comportamentul de consum este, astfel, foarte usor de recunoscut, astfel ca oamenii pot fi manipulati prin marketing sa fie adusi acolo unde este nevoie, de multe ori pentru a fi inselati”, a precizat Cosmin Olteanu, inginer de sistem si profesor la Universitatea Bucuresti.

 

In alta ordine de idei, acesta a tras un semnal de alarma asupra faptului ca Romania nu se va putea conforma pana la data de 25 martie 2018 la Directiva europeana privind protectia datelor cu caracter personal. Mai mult, cetatenii nici nu au fost informati asupra drepturilor pe care le au incepand cu aceasta data, respectiv ca isi pot sterge toate datele personale de pe site-uri, inclusiv Google sau Facebook.

 

„Partea de marketing online se va schimba dramatic dupa 25 martie”, a avertizat Cosmin Olteanu.

 

Asociatia Pro Consumatori (APC) a organizat, cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, o masa rotunda cu tema „Spune DA comertului online!”, care se desfasoara in cadrul campaniei nationale de informare si educare a consumatorilor „Cunoaste-ti drepturile de consumator online”. 



Poti fi interesat si de