Studiu: In pandemie, romanii au cumparat produse mai ieftine, de la magazinele de lâng? cas?

Studiu: In pandemie, romanii au cumparat produse mai ieftine, de la magazinele de lâng? cas?


Cheltuielile casnice ale romanilor au crescut cu 14% de la declararea pandemiei de COVID-19.

In primele trei luni ale acestui an, cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut cu aproape 14% comparativ cu perioada similara a anului trecut, dar romanii au preferat sa cumpere produse mai ieftine, remarcandu-se o tendinta pentru discounteri si magazine de proximitate, potrivit unui studiu realizat de GfK.

 

In tot acest timp, stresul impus de pandemie, insecuritatea financiara, cresterea nivelului somajului sau scaderea veniturilor au condus la un declin brusc in ceea ce priveste increderea consumatorilor atat in Romania, cat si in intreaga Europa. In aprilie, nivelul de incredere a scazut cu mult sub media pe termen lung si a atins in decurs de numai o luna nivelul minim inregistrat in perioada recesiunii din 2009. In Romania, scaderea nivelului de incredere a consumatorilor vine in contextul optimist al inceputului de an cand s-a situat pentru prima data dupa mult timp peste media europeana, potrivit GfK.

 

In primul trimestru al anului, sub efectul panicii generate de pandemia de COVID-19, dar si a primelor masuri impuse de autoritati, cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut cu aproape 14% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Stocurile facute de romani s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantitatilor de bunuri de larg consum cumparate. Nivelul inflatiei a scazut usor fata de primul trimestru al lui 2019, insa romanii au continuat sa se indrepte catre segmente inferioare de pret.

 

Din perspectiva canalelor de cumparare, daca inaintea restrictiilor de deplasare romanii s-au orientat catre magazinele mari, dupa instaurarea acestor masuri au existat mai multe oportunitati pentru comertul de proximitate. Chiar si in contextul in care in Romania si hipermarketurile joaca in proximitate din perpectiva amplasarii lor, magazinele mici moderne si discounterii au inregistrat cele mai mari cresteri in primul trimestru al anului. Vanzarile s-au majorat mult si in hipermarketuri si supermarketuri, in timp ce comertul traditional a inregistrat o crestere ceva mai moderata.

 

Pe masura ce romanii au intrat in autoizolare, iar restrictiile de deplasare au devenit mai stricte, nevoia de livrare la domiciului a crescut, ceea ce a creat o noua serie de provocari pentru retailerii alimentari. Comparativ cu alte piete, in Romania comertului online de bunuri de larg consum este inca intr-un stadiu incipient si acopera mai putin de 1% din vanzari din cauza unui nivel redus de penetrare. Chiar si in acest context, 13% mai multe familii si-au facut cumparaturile de larg consum online in primul trimestru din acest an fata de primul trimestru al anului trecut. In plus, au fost cu 43% mai multe familii care au achizitionat in mod repetat din online.

 

Un alt efect generat de pandemia de COVID-19 asupra retailului alimentar a fost consolidarea marcilor private, un efect de altfel obisnuit in perioadele critice din punct de vedere economic. In primul trimestru al anului, marcile private au castigat teren in fata marcilor nationale si au ajuns sa acopere 21% din vanzarile totale de bunuri de larg consum. Romanii au cumparat astfel de produse mai des decat anul trecut si au cheltuit sume mai mari la vizita in magazin. Vanzarile de marci private s-au majorat cel mai mult in magazinele moderne de proximitate si in discounteri.

 

Exemple de categorii in care marcile private au reusit sa isi creasca cel mai mult numarul de cumparatori sunt apa, vinul, sampania si bauturile spirtoase, dar si detergentii de rufe, produsele pentru curatenie, produsele de hartie, produsele pentru bebelusi sau produsele pentru animalele de companie.

 

GfK Consumer Panels & Services este un studiu de tip continuu care monitorizeaza comportamentul de cumparare al familiilor din Romania pe baza unui esantion reprezentativ national. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasa.



Poti fi interesat si de