Ce masura extrema a luat un producator de somon

Ce masura extrema a luat un producator de somon


Firma norvegiana Marine Harvest ASA, cel mai mare producator mondial de somon de Atlantic, vrea sa inceapa sa creasca pestii in interiorul navelor pentru ca piscicultura traditionala in apele deschise din Norvegia a devenit aproape imposibila din cauza noilor norme destinate combaterii unui parazit care ucide puietii tineri de somon, transmite Bloomberg.

producator somonFirma norvegiana Marine Harvest ASA, cel mai mare producator mondial de somon de Atlantic, vrea sa inceapa sa creasca pestii in interiorul navelor pentru ca piscicultura traditionala in apele deschise din Norvegia a devenit aproape imposibila din cauza noilor norme destinate combaterii unui parazit care ucide puietii tineri de somon, transmite Bloomberg.
Productia de somon a Norvegiei este in scadere intr-un moment in care scade si oferta venita din restul lumii. Potrivit analistilor de la Nordea Bank, productia mondiala de somon va scadea cu aproape 7% in acest an, pana la 2,15 milioane tone. In paralel, preturile la somon norvegian s-au triplat dupa 2011 si luna trecuta au atins un nivel record de 69,44 coroane (8,36 dolari) pe kilogram.

Utilizarea unei nave de tip Panamax mai adecvata pentru transportul carbunelui sau otelului este doar una din solutiile propuse in cadrul unui program guvernamental norvegian destinat solutionarii problemei parazitului si impiedicarii pestilor crescuti in ferme sa scape in apele deschise. Propunerile declarate castigatoare vor primi o autorizatie pentru cresterea somonilor la un pret redus.

Este vorba de relansarea cresterii puietilor intr-un nou mod, a declarat directorul general de la Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog. Potrivit acestuia, sectorul acvaculturii din Norvegia a cheltuit cinci miliarde de coroane anul trecut pentru a eradica parazitul care ucide puietii tineri, parazit care se dezvolta in apele cu o adancime de pana la opt metri din apropiere de tarm. Cresterea somonilor in interiorul unor nave cargo neutilizate ar presupune aducerea apei de la o adancime mai mare. Marine Harvest ASA are in vedere si alte optiuni precum cresterea somonilor in interiorul unor structuri inchise in apropiere de tarm sau constructia unor ferme care pot fi scufundate in adancurile oceanului.

Momentul actual este unul foarte bun pentru a cumpara o nava cargo. In ultimul deceniu capacitatea vaselor s-a dublat in timp ce livrarile de marfuri precum carbune sau minereu de fier au crescut intr-un ritm mai lent. In consecinta, chiriile pentru inchirierea navelor Panamax au scazut cu 94% dupa 2007.

Cumpararea unei nave de 10 ani ar costa aproximativ sapte milioane de dolari si modificarea ei pentru a avea sase tancuri in care sa fie crescuti pesti ar costa alte 2,5 pana la 5 milioane de dolari, considera Erik Stavseth, analist la banca de investitii Arctic Securities. Astfel pretul total, inclusiv licenta guvernamentala, s-ar ridica la aproximativ 18 milioane de dolari, mai putin de jumatate din pretul constructiei unei ferme conventionale.

Pana acum, mai multe de 10 companii au trimis propuneri insa singura aprobata pana acum este cea venita de la SalMar ASA, al treilea mare producator de somon din Norvegia, care vrea sa construiasca o ferma offshore in largul oceanului unde parazitul care ucide puietii de somon nu poate supravietui.



Poti fi interesat si de