Industra carnii din Belgia, in proces de consolidare

Industra carnii din Belgia, in proces de consolidare


Embargoul rusesc a creat probleme si producatorilor belgieni de carne, nevoiti sa caute piete noi de desfacere. Belgia se numara printre cei mai mari exportatori de carne de porc din lume, cu livrari in valoare de 1,4 miliarde de euro, aproape doua treimi din productie fiind vanduta pe pietele externe. In ce priveste industria carnii, aceasta trece printr-un proces de consolidare, fuziunile si achizitiile fiind la ordinea zilei.

belgiaEmbargoul rusesc a creat probleme si producatorilor belgieni de carne, nevoiti sa caute piete noi de desfacere. Belgia se numara printre cei mai mari exportatori de carne de porc din lume, cu livrari in valoare de 1,4 miliarde de euro, aproape doua treimi din productie fiind vanduta pe pietele externe. In ce priveste industria carnii, aceasta trece printr-un proces de consolidare, fuziunile si achizitiile fiind la ordinea zilei.

Productia belgiana de carne de porc se ridica la 1,1 milioane de tone, din care 807.000 de tone merg la export, ceea ce corespunde unei valori de 1,5 miliarde de euro pe an, de aproape trei ori mai mult comparativ cu nivelul livrarilor de carne de vita si manzat, potrivit datelor Belgian Meat Office. Anual, 160 000 tone de carne de vita, dintr-o productie de 260.000 de tone, iau calea exportului, principalii clienti fiind tarile vecine.

Exportatorii belgieni sunt cunoscuti pentru experienta lor, dar si pentru expertiza, spune Ren Maillard, manager Belgian Meat Office, care adauga ca productia si exportul de carne de porc sunt stabile. Furnizorii de carne sunt, in general, companii de dimensiuni medii, caracterizate prin flexibilitate si serviciile personalizate. Belgia nu exporta animale vii, fiind specializata in livrari de carcase.

Fiecare piata are propriile obiceiuri alimentare, declara Ren Maillard. Comertul cu carne de porc este insa global, oferta si cererea fiind definite la nivel mondial. Din punct de vedere al productiei si consumului, piata europeana este al doilea cel mai mare jucator din lume, dupa China. In acelasi timp, Europa este cel mai mare exportator net de carne de porc, ea insasi fiind o piata enorma, cu 500 milioane de consumatori.

Circa 11% din productia europeana de carne de porc merge la export, in conditiile supraproductiei locale, ceea ce a condus la o presiune puternica pe piata. Daca la nivel mondial, cererea de carne este suficienta, in Europa se remarca o supraproductie structurala, care antreneaza preturi relativ slabe la carnea de porc, afirma Ren Maillard.

Embargoul rusesc a afectat negativ piata europeana, urmarea fiind reorientarea volumelor spre alte piete, dar si reducerea preturilor la carnea de porc. Aceeasi evolutie a preturilor a fost remarcata si la slanina si grasime, mai ales ca piata rusa absorbea cantitati mari.

In ce priveste problemele cu care se confrunta fermierii belgieni, Ren Maillard spune ca acestea sunt aceleasi ca si in cazul colegilor europeni si tin de mediu, OMG, bunastarea animalelor, acceptarea sociala si, nu in ultimul rand, de stabilirea preturilor.

Intr-o piata mondiala, este logic ca jucatorii evolueaza spre o scara mai mare. In Belgia, se remarca aceasta evolutie, chiar daca nu cu aceeasi rapiditate ca in alte tari. Exista o tendinta de consolidare, pe fondul unor fuziuni si achizitii. Aceasta evolutie da sanse societatilor care s-au specializat pe nise de piata, pentru ca pot sa se diversifice comparativ cu cei care furnizeaza o productie de masa, a precizat Ren Maillard. El vorbeste si de costul hranei care este un factor major in productia de carne, pentru ca de acesta depind marjele obtinute de fermieri.

Este clar ca materiile prime au devenit foarte volatile, constituind obiectul speculatiilor de pe piata mondiala. Ele au efecte asupra pretului animalelor, ceea ce provoaca o mare incertitudine la nivelul fermierilor. Costul hranei constituie o problema globala, a declarat Ren Maillard.

Belgian Meat Office coordoneaza actiunile de promovare a carnii de porc si de vita din Belgia pe piata externa, accentul fiind pus pe activitati B2B, cum ar fi prospectarea stocurilor sau obtinerea de informatii de piata. Obiectivul Belgian Meat Office este sprijinirea furnizorilor de carne interni si inlesnirea afacerilor lor. Programul B2B anual dispune de un buget de 1,5 milioane de euro, care se va majora pana la 2,1 milioane de euro pe an in urmatorii trei ani, datorita unui program de promovare european, orientat pe gasirea unor solutii de contracarare a efectelor embargoului rusesc. In acest context, o atentie deosebita este acordata tarilor din Extremul Orient, care ar putea deveni piete importante de desfacere pentru producatorii belgieni de carne.

La bugetul Belgian Meat Office contribuie atat fermierii belgieni, cat si firmele exportatoare. Primele contacte cu clienti romani au fost stabilite in urma cu zece ani. In prezent, exista o relatie stabile cu clientii romani, care achizitioneaza in principal carcase.

Un nou jucator pe piata carnii de porc
Industria carnii din Belgia trece in prezent printr-un proces de consolidare, caracterizat de fuziuni sau achizitii, dupa cum afirma si Ren Maillard. Cel mai nou jucator intrat pe piata este Belgian Pork Group, o entitate creata in urma fuziuniii dintre Covalis si Westvlees. In urma acestei uniuni, care trebuie sa primeasca acordul Consiliului Concurentei, grupul recent infiintat va ajunge la o capacitate de sacrificare de aproape patru milioane de porci pe an, ceea ce reprezinta circa o treime din piata belgiana. Printre obiectivele anuntate de Belgian Pork Group se numara continuarea colaborarii cu intreprinderile familiale cu activitate in sectorul de crestere a porcilor, precum si realizarea de investitii in genetica.

Westvlees Group, Covavee si Agri Investment Fund (AIF), actionarii companiilor Westvlees si Covalis, au semnat in data de 31 martie un acord cadru care prevede angajamentul de a-si fuziona activitatile in domeniul carnii de porc, obiectivul fiind mentinerea pozitiei pe piata interna, dar si construirea unui viitor durabil pe pietele din Europa si din lume.

Westvlees SA este o afacere de familie cu sediul la Westrozebeke, care detine mai multe unitati de productie in localitatile Aubel (Lovenfosse), Moorslede (dHulster) si Staden (Lavameat), efectivele de porci sacrificate anual ridicandu-se la doua milioane de capete. Carnea produsa de Westvlees este livrata catre sectorul de procesare. Exportul reprezinta circa 45% din cifra de afaceri.

In ce priveste grupul Covalis, acesta sacrifica si transeaza 2,2 milioane de porci pe an in abatoarele Comeco (Meer) si Covameat (Wijtschate). Circa 85% din efectivele de porci sunt asigurate de fermele familiale reunite in cooperativa Covavee. In cifra de afaceri a Covalis, exportul are o pondere de 60%.

Articol preluat din editia 40 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de