Noi standarde IFS de la 1 septembrie 2014


Interviu cu Ionut Nache, director general Inaq Consulting INAQ Consulting si IFS Management GmbH organizeaza pe 27 mai, la Bucuresti, cea de a doua editie a conferintei dedicata noilor standarde IFS, care se vor aplica de la 1 septembrie 2014. Agenda conferintei include aspecte legate de actualizarea standardului IFS Food v. 6, principalele cerinte ale standardului IFS Logistics 2.1 din punctul de vedere al marilor retaileri; cerinte ale noilor standarde aparute recent, IFS Food Store pentru retelele de retail (magazine ce vand produse alimentare) si IFS Food Global Markets dedicat producatorilor mici si medii din industria alimentara, cerinte ale standardului IFS HPC (Household and Personal Care).

nacheInterviu cu Ionut Nache, director general Inaq Consulting
INAQ Consulting si IFS Management GmbH organizeaza pe 27 mai, la Bucuresti, cea de a doua editie a conferintei dedicata noilor standarde IFS, care se vor aplica de la 1 septembrie 2014.

Agenda conferintei include aspecte legate de actualizarea standardului IFS Food v. 6, principalele cerinte ale standardului IFS Logistics 2.1 din punctul de vedere al marilor retaileri; cerinte ale noilor standarde aparute recent, IFS Food Store pentru retelele de retail (magazine ce vand produse alimentare) si IFS Food Global Markets dedicat producatorilor mici si medii din industria alimentara, cerinte ale standardului IFS HPC (Household and Personal Care).


La eveniment sunt asteptati sa participe reprezentantii companiilor din intreg lantul comercial, de la producator la retailer, pana la domeniile alimentar si nealimentar. Ionut Nache, director general Inaq Consulting, ne-a oferit cateva informati despre importanta si stadiul implementarii acestor standarde in Romania.

La ce va asteptati de la conferinta de anul acesta? Care au fost reactiile in piata dupa primul eveniment organizat in 2013?

In 2013, conferinta s-a bucurat de o participare numeroasa, aproape 300 de persoane din domenii variate, marea majoritate provenind din zona de productie alimentara si lanturi de retail. Am avut participanti atat din achizitii (din partea retailerilor) cat si din zona de calitate - directori generali din partea de productie si din zona de calitate. Conferinta a fost un succes. Dupa eveniment, IFS Management GmbH a organizat cursuri gratuite de o zi in 6 orase din tara in Bucuresti, Brasov, Timisoara, Cluj, Iasi si Constanta, urmate de cursuri intensive de cate doua zile in fiecare dintre aceste orase.

In acest an, interesul este foarte clar pentru zona de promovare si de participare pe partea de cursuri, demararea de noi proiecte de consultanta atat pe noile standarde: IFS Global Markets, IFS Store, IFS Logistics cat si pe standardele IFS Food, IFS HPC. Programul de cursuri pentru 2014 va fi anuntat in timpul conferintei. INAQ Consulting este recunoscut ca IFS Training Center in Romania.

Cine poate beneficia de aceste cursuri?

La aceste cursuri are acces orice angajat care lucreaza in partea de productie, fie ca este vorba de zona food sau non-food in cadrul unor firme care isi doresc sa acceada ca furnizori pentru lanturile de retail din Romania, dar si din Europa. Este vorba de personalul din zona de productie, dar si din zona de calitate. In 2013, au venit la cursuri chiar si directori generali, directori executivi, directori comerciali sau directori de export.

IFS functioneaza ca standard, ca un fel de pasaport pentru zona de export. Este o validare a seriozitatii si profesionalismului respectivului producator sau furnizor de servicii, confirmandu-se intr-o forma extrem de pragmatica si cuantificabila la ce nivel se afla furnizorul respectiv de produse sau servicii dupa criterii stabilite. Clientii stiu atunci foarte clar ce punctaj au obtinut in urma auditului respectiv.

Ce sunt standardele IFS si care sunt ultimele noutati in domeniu?

Dezvoltarea standardelor IFS se bazeaza pe cerin?ele tot mai ridicate ale consumatorilor, responsabilitatilor tot mai mari ale comercian?ilor cu amanuntul ?i cu ridicata, cresterea nivelului cerin?elelor legale ?i globalizarea livrarilor de produse. Aceste cerinte au facut necesara dezvoltarea unui nou standard de asigurare a calita?ii si siguran?ei alimentare in anii 2000.

Primul standard IFS a fost elaborat in 2003 se numea International Food Standard - standard de calitate de siguran?a alimentara pentru retailer (?i cu ridicata), marca de produse alimentare, care este destinat sa permita evaluarea sistemelor de siguran?a alimentara ?i de calitate a furnizorilor, in conformitate cu o abordare uniforma. El poate fi utilizat la toate etapele post poarta ferma de prelucrare a produselor alimentare. Comercian?ii cu amanuntul din Austria, Polonia, Spania, Elve?ia si in ultimii ani din toata lumea sprijina ?i folosesc IFS drept standardul lor de calitate si siguran?a alimentara.

Dupa 2003 s-au dezvoltat noi standarde IFS International Featured Standards: IFS HPC, IFS Global Markets, IFS PacSecure, IFS Broker, IFS Logistics, IFS Store. Ca noutati absolute avem IFS Food, versiunea aparuta in aprilie 2014, plus a aparut acum tot in aprilie partea de doctrina, versiunea 3, dupa care avem noul standard IFS Global Market, care este un standard pentru producatori mici si medii, noutatea fiind pe nivelul obtinerii certificarii. Nivelul Basic reprezinta cam 30-35% din cerintele IFS Food, nivelul intermediar reprezinta 60 70% din nivelul cerintelor IFS Food. Ma refer la numar de cerinte si nu la procente pe care le pot obtine.

IFS Management s-a gandit sa dezvolte nivelul de certificare IFS Global Markets Basic si Intermediar, pentru a veni in sprijinul micilor producatori sau producatorilor medii din zona de industrie alimentara ca sa le faciliteze accesul pe piata si in lantul de retail.
Noutatea absoluta este IFS Logistics 2.1 care aduce modificari fata de versiunea anterioara si care de la 1 septembrie 2014 defineste mai clar si detaliaza cerintele pentru prestatorii de servicii de logistica.

Care sunt avantajele implementarii standardelor IFS pe tot lantul de productie si distributie?

Lucrurile au plecat initial din anul 2003, tocmai din dorinta marilor lanturilor de retail de a tine sub control calitatea si siguranta produselor care se comercializeaza de pe rafturile lor. Si atunci primul standard care a fost dezvoltat a fost cel de siguranta alimentelor pentru ca aici era partea de risc foarte mare. Dupa care, pna ca produsul sa ajunga pe raftul hipermarketului, el intra intr-un lant de custodie si de aici a aparut necesitatea de a tine sub control intreg lantul de custodie de la productie pna la magazin pentru ca recent a aparut noul standard IFS Store.

Ca beneficii, acestea sunt foarte clar legate de un standard privind excelenta in calitate, partea de satisfactie client si obtinerea unui avantaj competitiv in piata prin obtinerea acestei certificari.Legat de beneficii departamentale, avem beneficii pentru departamentul de aprovizionare pentru ca se realizeaza aceasta incredere intre retaileri si furnizorul de servicii, inclusiv legat de mentinerea calitatii produselor pe intreg lantul de custodie, sigur o reducere de timp privind evaluarea furnizorului, mai putin timp pe partea de reworking sau de returnare produse care sunt in afara cerintelor. Este o parte chiar de reducere de costuri in mod semnificativ legat de aceste audituri individuale pe care fiecare retailer le facea/ le face la furnizorii de servicii si atunci avnd aceasta certificare, nivelul de incredere creste, numarul de audituri scade sau efectiv dispare dupa cstigarea acestei increderi.

Legat de zona de management al calitatii, beneficiile sunt legate de comunicarea mult mai buna intre management si personalul care este implicat in aceste proceduri si standarde. Avem o monitorizare mult mai buna a conformitatii cu partea de legislatie, o eficienta legata de utilizarea de resurse, o reducere de timp legata de aceste inspectii ale clientilor, avem acest instrument de audit de terta parte in sensul ca un expert de la o firma independenta de audit cu prestigiu international reconfirma punctele tari, evalueaza si identifica posibilitatile de imbunatatire cu ocazia desfasurarii aceste audituri de terta parte.

Legat de eficientizare timp, avem si aceasta reducere de timp din o singura evaluare in care se ating mult mai multe puncte, deci un singur audit mult mai complet.

In ce priveste zona de marketing, aici este foarte clar, prin aceasta certificare se imbunatateste reputatia furnizorului de servicii, este o confirmare externa de la niste organisme profesioniste acreditate sa faca aceste audituri legat de calitatea si siguranta acestor produse care sunt din acest lant de distributie. In procesele de logistica, se poate dezvolta partea de relatii comerciale avnd in vedere faptul ca o terta parte da aceasta incredere si altor clienti privind calitatea serviciilor, iar utilizarea acestui logo demonstreaza faptul ca beneficiarul sau prestatorul de servicii poate demonstra conformitatea cu cele mai inalte standarde de logistica.



Poti fi interesat si de