MADR lanseaza programul 'Alege Oaia!'


Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale lanseaza la INDAGRA FOOD & CARNEXPO 2017 o campanie de promovare si incurajare a consumului de carne si produse din carne de oaie in randul romanilor 'Alege Oaia!'. Campania 'Alege Oaia!' se va desfasura la nivel national pe o durata de trei luni.

daea alege oaiaMinisterul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale lanseaza la INDAGRA FOOD & CARNEXPO 2017 o campanie de promovare si incurajare a consumului de carne si produse din carne de oaie in randul romanilor 'Alege Oaia!'. Campania 'Alege Oaia!' se va desfasura la nivel national pe o durata de trei luni.


Prin aceasta campanie MADR urmareste valorificarea productiilor agroalimentare provenite de la specia ovine, cresterea valorii de export prin produse prelucrate, atragerea fortei de munca in sectorul de prelucrare a carnii si a produselor din carne de oaie, dar si pastrarea traditiilor privind preparatele culinare din aceasta specie, in special in zonele montane.

Consumul de carne de oaie ar putea creste in Romania daca ar exista un program de sustinere si promovare pe o perioada lunga de timp si ar fi sprijinit financiar indiferent de ce Guvern se afla la conducerea tarii, considera presedintele Federatiei ProAgro, Mihail Dumitru, in contextul lansarii campaniei "Alege oaia" de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

"In primul rand este foarte bine sa promovam productia autohtona, insa daca ne uitam pe balanta comerciala cu produse agroalimentare vedem un deficit de peste un miliard de euro. Intr-adevar tot ce inseamna zootehnie inseamna valoare adaugata si de aceea cred ca ar trebui sa existe un program multianual de sustinere indiferent de Guvernul care se perinda vremelnic in fruntea tarii, pentru ca este o chestiune de a promova un sector ovin de aproximativ 13 milioane de capete care are o singura piata, piata Orientul Mijlociu, unde preturile sunt sub pretul de cost. Consider ca este un sector fara viitor daca nu vom incerca sa intram si pe pietele europene. Este foarte bine ca incercam sa promovam consumul de carne de ovine pentru ca prin traditie romanii sunt mari crescatori de ovine, dar eu consider ca ar trebui ca un astfel de program sa se deruleze pe o perioada de 20 de ani ca sa ajungem sa consumam mai multa carne de ovina, pentru ca in general carne de miel se consuma mai mult in perioada Sarbatorilor Pascale", a spus Proagro.

Acesta a dat exemplul Frantei, care produce doar 40% din necesarul de consum de carne de oaie, diferenta fiind importata mai mult din Noua Zeelanda decat din tarile Uniunii Europene.

"Din pacate, noi nu reusim sa intram pe aceasta piata, pentru ca nu avem o calitate a carcasei asa cum o cer francezii, pentru ca vorbim de rase specializate de carne. Aici trebuie sa facem mai mult si sa finantam rasele specializate fie cele de carne, fie cele de lapte. Pentru cresterea consumului pe piata interna consider ca trebuie o perioada mult mai lunga de timp, iar educatia consumatorului nu se poate face decat prin masuri de promovare in care sa aratam care sunt beneficiile unui consum de carne ovine si sa incercam pe cat posibil sa sustinem crescatorii de ovine sa se duca inspre rase specializate de carne sau de lapte, tocmai pentru a fi competitivi pe piata unica europeana, unde competitia este destul de acerba si nu garanteaza nimeni ca se va consuma numai carne din productia autohtona", a precizat presedintele ProAgro.

Romanii consuma carne de miel mai mult in perioada Sarbatorilor Pascale datorita traditiei, insa in ultimii ani numarul mieilor sacrificati in gospodariile populatiei s-a redus la jumatate din cauza scaderii consumului de carne dar si a resurselor financiare scazute. Crescatorii de ovine sustin ca tinerii nu sunt indreptati spre aceasta carne, iar autoritatile nu vin cu politici care sa sustina cresterea consumului de carne de miel.

"Taierile scad din cauza consumului si puterii financiare scazute pentru ca marea majoritate a pensionarilor - care respectau gustul si traditia de Paste - se orienteaza spre alte tipuri de carne, de regula de pasare, pentru ca este mai ieftina, iar cei care isi mai permit, cumpara mai putin, nu cu mielul, ci cu bucata, doar ca sa isi satisfaca gustul. Din pacate, tinerii nu sunt indreptati spre aceasta carne si nici nu avem politici care sa sustina cresterea consumului de carne de miel, desi studii stiintifice riguroase recomanda ca, atunci cand se schimba alimentatia copilului de la laptele matern, prima carne sa fie cea de miel, nu cea de pasare", afirma in luna aprilie Eugen Gontea, presedintele Federatiei Oierilor de Munte din Romania si al Asociatiei Crescatorilor de Ovine Brasov.

Potrivit datelor statistice publicate de Oficiul european de statistica (Eurostat) in luna februarie, in 2014, Romania era al treilea crescator de ovine din UE cu 9,5 milioane ovine, respectiv 11% din efectivul total de ovine din UE de 84,2 milioane animale. Peste un sfert (27%) din ovinele din UE erau crescute in Marea Britanie, care numara 23 milioane ovine, urmata de Spania (18%) si Romania (11% cu 9,5 milioane ovine).

Potrivit datelor statistice furnizate de Ministerul Agriculturii, consumul de carne si produse din carne de ovine in anul 2016 a fost in medie de 2,6 kg/cap locuitor, in usoara crestere fata de 2015 cand se inregistra un consum de 2,3 kg/locuitor in 2015, dar semnificativ mai mare fata de anul 2014 cand era de numai 0,7 kg/locuitor anual. Consumul cel mai mare de carne de oaie, respectiv de miel, este in perioada Pastelui, cand necesarul este acoperit in mare parte din productia autohtona.

In comparatie, media consumului in UE a fost de 2 kilograme pe locuitor anual in 2015, fata de 1,9 in 2014, Franta si Irlanda inregistrand cel mai mare consum, de 2,9 kilograme, respectiv 2,8 kilograme pe locuitor anual.

Pe de alta parte, Romania exporta cu predilectie ovine vii in tarile Orientului Mijlociu si nu numai, respectiv in Libia, teritoriile palestiniene, Iordania, Liban, Turcia, Italia si importa carne de ovine din Ungaria, Spania, Grecia si Austria.

In 2016, exporturile de animale vii (ovine) in tarile mentionate au totalizat 218 milioane de euro pentru o cantitate de 107.000 tone, iar importurile de carne de miel au totalizat 5,2 milioane pentru 2.000 de tone.

Din ultimele date operative detinute de MADR, efectivele totale de ovine ale Romaniei sunt de 16,3 milioane de capete in 2016, din care 4,8 milioane capete sunt miei, ceea ce reprezinta 29,4% din efectivul total.



Poti fi interesat si de