A fost publicat proiectul de HG care stabileste normele metodologice pentru Legea 321

A fost publicat proiectul de HG care stabileste normele metodologice pentru Legea 321


Produsele alimentare proaspete, dar si cele congelate si procesate vor intra pe lantul scurt de aprovizionare, care implica relatii comerciale intre furnizor, un singur comerciant si consumatori, potrivit proiectului de HG care stabileste normele metodologice pentru Legea 150/2016 de comercializare a produselor agricole publicat pe site-ul MADR.

proiect hgProdusele alimentare proaspete, dar si cele congelate si procesate vor intra pe lantul scurt de aprovizionare, care implica relatii comerciale intre furnizor, un singur comerciant si consumatori, potrivit proiectului de HG care stabileste normele metodologice pentru Legea 150/2016 de comercializare a produselor agricole publicat pe site-ul MADR.

Legea 150/2016, care modifica si completeaza Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, a intrat in vigoare la data de 18 iulie, iar normele de aplicare trebuie adoptate in termen de sase luni, respectiv pana pe 15 ianuarie 2017.
Proiectul mai prevede ca Ministerul Finantelor Publice sa transmita catre Ministerul Agriculturii lista comerciantilor cu cifra de afaceri de cel putin doua milioane de euro, rezultata din comercializarea produselor alimentare, realizata in anul anterior, care se va afisa pe site-ul MADR.

De asemenea, MFP va solicita comerciantilor de pe lista volumul de produse comercializate in ultimul an, pentru categoriile de produse prevazute, iar ulterior va transmite anual, catre MADR, pana la data de 30 iunie, un raport ce contine volumul de produse comercializate in anul precedent, pentru categoriile mentionate.

Reprezentantii organizatiilor interprofesionale pentru produse agroalimentare, infiintate in conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr. 1308/2013 referitoare la Organizarea Comuna de Piata si cu legislatia nationala privind organizatiile interprofesionale pentru fiecare filiera de produs, raporteaza anual, pana la data de 31 octombrie, productia prognozata pentru anul urmator, pentru categoriile de produse mentionate.

Proiectul de act normativ prevede ca furnizorul din lantul scurt de aprovizionare este, dupa caz: fermier, fermier si o entitate fizica sau juridica avand ca obiect de activitate colectarea si/sau depozitarea produselor; fermier si o entitate fizica sau juridica avand ca obiect de activitate colectarea si/sau depozitarea si procesarea produselor mentionate. Comerciantul din lantul scurt de aprovizionare este persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata cu modificarile si completarile ulterioare.

Prevederile prezentei hotarari se aplica pentru filiera de produs carne (specii: porc, pasare, oaie, capra, vita, peste); pentru oua (toate categoriile); pentru filiera de produs legume (categorii: cartof, fasole boabe, fasole verde, ceapa, usturoi, morcov, telina, pastarnac, patrunjel de radacina, varza, castraveti, patlagele rosii, vinete, ardei, salata verde, ridiche, sfecla rosie, broccoli, conopida, gulie, ciuperci, dovlecel verde, verdeturi si aromatice, dovleac, mazare, porumb zaharat si praz); pentru fructe (categorii: camere, pere, prune, piersici, caise, cirese, visine, struguri, pepeni, capsuni, gutui, nuci, afine, mure, catina, coacaze, zmeura si alune); pentru mierea de albine (toate sortimentele de miere); pentru filiera de produs lapte (toate produsele lactate); pentru produse de panificatie (toate tipurile de paine si produse de panificatie).

Conform proiectului, furnizorii au obligatia sa promoveze si/sau sa afiseze oferta produselor alimentare provenite din lantul scurt de aprovizionare, in vederea facilitarii achizitionarii de catre comercianti a acestor produse.

Normele de aplicare mai prevad infiintarea Consiliului pentru monitorizarea lantului scurt de aprovizionare cu produse alimentare, structura fara personalitate juridica, aflata in coordonarea MADR. Consiliul va fi compus din 15 membri, dintre care: 3 vor membri desemnati din cadrul MADR; 2 vor fi din cadrul MFP; 1 membru desemnat din cadrul Consiliului Concurentei; 7 membri desemnati de catre organizatiile interprofesionale pentru produsele agroalimentare, cate unul din fiecare filiera de produs si 2 membri desemnati de catre Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania. Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului se aproba de catre ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei hotarari.

In vederea asigurarii necesarului de produse alimentare, comerciantii prevazuti notifica MADR privind cantitatile de produse alimentare ce nu pot fi achizitionate de pe lantul scurt de aprovizionare, pentru fiecare categorie de produse alimentare, iar notificarea se transmite la MADR pana cel tarziu la data de 30 aprilie a anului in curs pentru cantitatile necesare asigurarii aprovizionarii pentru urmatoarele 12 luni, respectiv perioadei 1 iunie - 31 mai, se arata in document.

Proiectul de act normativ prevede ca verificarea si controlul respectarii procesului de achizitie a produselor alimentare, provenite din lantul scurt de aprovizionare, se efectueaza de catre organele de control abilitate ale Ministerului Finantelor Publice si ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
In prezent, in Romania exista numai cinci Organizatii Interprofesionale pe Filiere de Produse Agroalimentare, acest fapt generand o capacitate redusa in ceea ce priveste cresterea vanzarilor intre producatori si marile retele comerciale, cat si o eficienta redusa a acestora, din punct de vedere al dotarilor logistice si de marketing.

Prin implementarea acestor norme se urmareste consolidarea pozitiei fermierilor in lantul agroalimentar, pentru a le putea oferi posibilitatea de a obtine cel mai bun pret de pe piata pentru produsele lor, se arata in nota de fundamentare a proiectului.

Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, declara recent ca Romania risca o procedura de infringement, daca nu va modifica prevederea din Legea privind comercializarea produselor alimentare, potrivit careia marile magazine sunt obligate sa expuna la raft, in proportie de 51%, produse romanesti.

Potrivit articolului din Legea 150/2016, comerciantul persoana juridica autorizata sa desfasoare activitati de comercializare pentru produse alimentare are obligatia ca, pentru categoriile carne, oua, legume, fructe, miere de albine, produse lactate si de panificatie, sa achizitioneze aceste produse in proportie de cel putin 51% din volumul de marfa pe raft, corespunzator fiecarei categorii de produse alimentare, provenite din lantul alimentar scurt, asa cum este definit in conformitate cu legislatia in vigoare.



Poti fi interesat si de