EULER HERMES: Piata de retail din Romania, estimata la 40 miliarde de euro

EULER HERMES: Piata de retail din Romania, estimata la 40 miliarde de euro


Piata de retail din Romania a avut o crestere de 12% in anul 2016, se arata intr-un studiu realizat de Euler Hermes. Acest lucru s-a datorat cresterii salariului minim brut (in prezent 1.450 lei), reducerea TVA de la 24% la 19% si ocuparea mai mare a fortei de munca cu 0,16% fata de 2015.

studiu retail eulerPiata de retail din Romania a avut o crestere de 12% in anul 2016, se arata intr-un studiu realizat de Euler Hermes. Acest lucru s-a datorat cresterii salariului minim brut (in prezent 1.450 lei), reducerea TVA de la 24% la 19% si ocuparea mai mare a fortei de munca cu 0,16% fata de 2015.


Cresterea consumului a amplificat dinamica pietei comerciale. Astfel ca, in anul 2016 au fost livrati 230.000 de metri patrati de spatii comerciale noi, in crestere cu 40% fata de 2015. Si sectorul comertului a inregistrat un numar record de 240 de magazine noi, dintre care cei mai activi jucatori au fost: Profi 134 de magazine, Mega Image 60, Lidl 11 si Kaufland 6.

Comerciantii s-au concentrat mai mult pe deschiderea magazinelor de proximitate si a magazinelor de format mic. Legislatia a mentinut pragul obligatoriu de 51% pentru produsele romanesti in sortimentul total de produse.

In prezent piata romaneasca de retail este estimata la 40 miliarde Euro, cu 4 mari jucatori, detinand o cota de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro Cash&Carry si Auchan.

In 2017, retailerii si-au directionat eforturile in identificarea unor parteneriate sustenabile cu furnizorii pentru a obtine cel mai bun pret de cumparare si o varietate suficienta a produselor. In Romania, 85% din produsele vandute in lantul de comert sunt de origine mixta, iar 15% sunt produse locale. Carrefour, Kaufland si alti retaileri au consolidat relatiile cu mai multi producatori locali si au deschis noi centre regionale de logistica (depozite) pentru a sprijini extinderea retelelor.

Romania este, dupa Turcia, Rusia, Franta si Italia, in topul tarilor cu crestere de spatii comerciale: de la 50 la 100 metri patrati la mia de locuitori in ultimii 4 ani, dar cu mult sub media europeana. In marile orase exista o crestere a apetitului pentru spatiile de dimensiuni mari in timp ce spatiile stradale raman in continuare cu un pret de inchiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continua sa dezvolte retelele mai degraba in orasele mici unde nivelul chiriilor este mai scazut.

Pentru a atrage cat mai multi clienti, comerciantii s-au concentrat pe dezvoltarea unor magazine atractive si mai bine organizate. Acest lucru ii determina pe clienti sa petreaca mai mult timp la cumparaturi si, totodata, sa devina fideli. Selgros a deschis doua noi magazine mai prietenoase si mai orientate catre client, avand sub 4.000 de metri patrati, Kaufland a inceput si va termina in 2017 sa modernizeze toate magazinele sale si, de asemenea, sa deschida magazine de format mai mic, iar Carrefour a inceput sa remodeleze magazinele Billa.

Pentru 2017 au fost anuntati peste 43.000 de metri patrati de spatii comerciale in Romania. Provocarea anului 2017 a fost cresterea pietei in orasele mici si mijlocii. Statisticile arata ca retailul prin lanturile mari de magazine are o pondere de 62,4% in Romania (februarie 2017) fata de 90% in tarile dezvoltate. In acest context, retailul are sanse de crestere cu o concentrare in orasele mai mici (cu mai putin de 100.000 de locuitori), unde deocamdata comertul este reprezentat de magazinele stradale. De asemenea, regiunile mai putin dezvoltate (Moldova) sunt vizate de comercianti precum Lidl, care a anuntat extinderea in aceasta zona.

Pe langa abordarea de a imbunatati aspectele magazinelor, comerciantii se concentreaza si pe dezvoltarea magazinelor online si oferirea de modalitati de plata alternative.

In sectorul alimentar exista insa loc pentru crestere: Carrefour, Metro si Selgros au deja platforme online, oferindu-le bunuri clientilor printr-un parteneriat cu Bringo platforma locala de livrare.

Odata cu cresterea vanzarilor online, MasterCard a anuntat ca 2016 a fost primul an cu cele mai mari plati POS. In ceea ce priveste platile online, o cota de 6-7% din comenzile online sunt platite tot online. Tinand cont de aceasta tendinta, magazinele vor trebui sa imbunatateasca platformele de comert electronic, oferind alternative durabile pentru cumparaturi si plati online si mijloace de livrare rapida si usoara. Comerciantii de talie internationala au accelerat aceasta dezvoltare in 2017 cu Mega Image, Kaufland si Cora intrand pe piata online in 2017.

O alta provocare pentru comercianti este diferentierea. Intr-o piata concurentiala, modalitatea de supravietuire a vanzatorilor este diferentierea produselor si serviciilor fata de concurenti. Asadar, comerciantii devin tot mai interesati de colectarea datelor despre clienti si despre preferintele si comportamentul acestora in privinta cumparaturilor, pentru a-si cunoaste clientii si pentru a efectua vanzarile vizate.

Euler Hermes Romania estimeaza ca evolutia sectorului de retail va continua sa fie una pozitiva in 2018 influentata de indicatori macroeconomici pozitivi cat si de recentele modificari fiscale, cu toate acestea cresterea deficitului de cont curent si reaparitia presiunilor inflationiste ar putea atenua potentialul de crestere al comertului.



Analiza SWOT:



Puncte forte

- Trendul consumului pozitiv;

- Potentialul pietei permite o extindere a retelei in intreaga tara, ramane subdezvoltata zona oraselor mici;



Puncte slabe

- Concurenta ridicata pune presiuni pe raportul produs- pret- calitate;

- Costurile fixe ridicate imping afacerile in zona online (aria non-food);



Oportunitati

- Dezvoltarea canalelor online;

- Expansiune in zone mai putin dezvoltate;



Amenintari

- Reducerea retelei din cauza costurilor ridicate de inchiriere si a vanzarilor reduse;

- Presiuni asupra marginii de profit intr-o piata bazata pe pret;



In urma anuntului recent al grupului Allianz de a achizitiona 11,34% din actiunile Euler Hermes, participatia Allianz ajungand astfel la 74,34%, Standard & Poors a revizuit pozitiv ratingul Euler Hermes de la AA- la AA, cu perspectiva stabila. Euler Hermes devine astfel parte centrala a grupului Allianz.



In studiul lor actualizat, S & P reitereaza perspectivele de crestere puternica a Euler Hermes cat si rolul tot mai important al Euler Hermes in cadrul Grupului Allianz si in strategia lor de diversificare.

In prezent, Euler Hermes Romania detine 12% din expunerea sa concentrata in sectorul retail. In acest context, vine si studiul sau facut pe piata de retail din Romania.


Poti fi interesat si de