KeysFin: Retailul alimentar din Romania, un business de sute de miliarde de euro

KeysFin: Retailul alimentar din Romania, un business de sute de miliarde de euro


Potrivit unei analize KeysFin, cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au impreuna peste 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate moderna, discount şi cash & carry si genereaza peste 53% din cifra de afaceri totala.

Liderul pietei continua sa fie Kaufland Romania, cu o cifra de afaceri de peste 10 miliarde de lei in 2017, ceea ce reprezinta 10,4% din totalul business-ului la nivel national.

 

Carrefour Romania SA se afla pe locul secund, cu afaceri de 6,7 miliarde de lei (7%), urmata de Lidl Discount SRL (6,5 miliarde de lei, 6,7% din total), Auchan Romania SA (5.2 miliarde de lei, 5,4% din total) si Mega Image SRL (4.9 miliarde de lei, 5,1% din total).

 

"Investitorii straini au ajuns sa domine retailul alimentar romanesc, controland peste 72% din capitalurile proprii ale companiilor locale. Din prisma capitalurilor proprii detinute, investitorii germani sunt in prim-plan, urmati de cei olandezi, luxemburghezi, francezi, ciprioti si turci. Impreuna, primii cinci jucatori din piata de retail alimentar, toti controlati de straini, au generat anul trecut peste 45% din profitul sectorului", arata analiza KeysFin.

 

Cea mai profitabila companie a fost, anul trecut, Kaufland, cu un rezultat pozitiv de 670 milioane de lei. In top urmeaza Lidl (352,8 mil.lei), Carrefour (209,7 mil.lei), Mega (201,8 mil.lei) si Profi (130,9 mil.lei).

 

La nivel regional, Capitala, cu cel mai mare numar de locuitori, a atras, cum era de asteptat si cel mai ridicat nivel de afaceri, de peste 40,3 miliarde de lei. In clasamentul regional urmeaza judetele Prahova (8,2 miliarde de lei), Timis (5,8 miliarde de lei), Ilfov (5,8 miliarde de lei) si Brasov (4,8 miliarde de lei). Impreuna primele 5 judete au generat 67% din cifra de afaceri totala in 2017.

 

In acest sector lucreaza peste 223.000 de angajati. Potrivit datelor KeysFin, numarul acestora a scazut cu 2,3% fata de 2016 si cu 1,4% fata de 2007, in conditiile in care companiile au investit puternic in optimizarea costurilor operationale.

 

Productivitatea muncii in acest sector a crescut cu 10% fata de 2016, aproape 434.000 de lei per angajat in 2017, insa costul mediu per angajat a avansat de 2 ori mai rapid, cu 20% fata de 2016, la 31.600 de lei per angajat in 2017.

 

"Cresterea costurilor cu forta de munca in acest sector a intervenit odata cu majorarea salariilor la nivel national si ca urmare a provocarilor tot mai accentuate din piata muncii. In conditiile crizei de personal, multi dintre rataileri au investit puternic in modernizarea proceselor tehnologice, iar unul dintre efectele cele mai vizibile il reprezinta extinderea semnificativa a caselor automate, unde clientii gestioneaza singuri plata. Automatizarea serviciilor se va extinde, cel mai probabil, la nivelul intregii piete, in urmatorii ani”, estimeaza analistii de la KeysFin.

 

Cei mai importanti angajatori din sectorul de retail alimentar sunt Kaufland Romania SCS (13.519 angajati), Profi ROM FOOD SRL (11.662), Carrefour Romania (9.939), Mega Image SRL (9,313) si Auchan Romania SA (9.290 de angajati).

 

Potrivit analizei, Lidl are cea mai buna profitabilitate a fortei de munca, cu 73,3 mii de lei per angajat urmat de Kaufland, Metro, Mega si Carrefour.

 

"Interesant este si faptul ca, pe fondul extinderii lanturilor de magazine, jucatorii mari au ajuns sa atraga mare parte din forta de munca. Daca in 2007 angajau 12% din forta de munca, in 2017 s-a ajuns la 38%. La polul opus, cel mai mult au pierdut magazinele de cartier, de la 46,7% din total in 2007 la putin peste o treime in 2017”, mai arata analiza.



Poti fi interesat si de