Kaufland sustine introducerea studiului dual ca solutie la criza de pe piata muncii

Kaufland sustine introducerea studiului dual ca solutie la criza de pe piata muncii


Kaufland Romania, unul dintre cei mai mari angajatori privati de pe piata romaneasca, propune ca posibila solutie la situatia fortei de munca invatamantul universitar dual, intr-o dezbatere care a reunit factori decizionali ai sectorului politic, precum si actori cheie din domeniul educational.

Demersul a fost inceput de Kaufland odata cu demararea unei ample cercetari realizate cu sprijinul Academiei de Studii Economice Bucuresti. Rezultatele studiului confirma invatamantul dual ca posibila solutie pentru imbunatatirea situatiei de pe piata muncii.

 

La dezbaterea care a avut loc la Palatul Parlamentului au participat Ecaterina Andronescu, Ministrul Educatiei Nationale, Rovana Plumb, Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, Ministrul Finantelor Publice, reprezentanti ai autoritatilor si ai mediului universitar, ai principalelor sindicate si patronate, ai mediului de afaceri si ai presei.

 

„Romania are o mare problema cu forta de munca, iar aceasta problema este legata de migratie: daca noi astazi avem patru milioane de romani care muncesc in strainatate, nu avem cum sa nu le resimtim lipsa aici. [Pentru a stopa migratia e nevoie] sa-i tratam cu prietenie pe absolventii nostri, sa-i tratam cu respect si cu pretuire”, a declarat Ecaterina Andronescu, Ministrul Educatiei Nationale, validand situatia actuala a pietei muncii.

 

Rovana Plumb, Ministrul Fondurilor Europene, a adaugat: „Dupa cum vedeti, sunt o serie intreaga de instrumente pe care sa le utilizam pentru a corela mediul scolar, universitar, cu nevoile pietei de munca, sigur, in concordanta cu domeniile care contribuie la cresterea competitivitatii. Este nevoie de o mai mare atractivitate, de o mai mare relevanta, de o mai mare motivare a studentilor”.

 

In completare, Eugen Teodorovici, Ministrul Finantelor Publice, si-a afirmat sustinerea initiativei demarate de Kaufland Romania de a include studiul dual in invatamantul romanesc prin introducerea de facilitati fiscale pentru companii.

 

La nivel national, numarul locurilor de munca vacante in trimestrul al doilea al anului 2018 a fost de 61.400, in crestere cu 3.000 de locuri fata de trimestrul anterior, conform datelor Institutului National de Statistica. In acelasi timp, desi multi studenti au deja un loc de munca in paralel cu desfasurarea studiilor teoretice, acesta nu este neaparat in domeniul de studiu, ceea ce duce la un dezechilibru intre nivelul de pregatire al potentialilor angajati si nevoile companiilor.

 

„Angajarea devine o provocare tot mai mare: pentru sectorul de calificare medie, deficitul fortei de munca ar putea ajunge pana la 21% in 2021 . Ne-am lovit de situatii in care am avut nevoie de oameni pregatiti pentru piata muncii. In acest moment, intr-o buna parte, angajatii nostri nu mai vin de pe bancile facultatii. Avand maturitatea data de o experienta in piata de peste 13 ani, precum si necesitatea de a cauta o solutie, am cautat validare in afara sectorului de afaceri, ceea ce ne-a facut sa ne indreptam catre mediul academic. Pentru Kaufland implicarea in dezvoltarea sustenabila a pietei muncii este o prioritate, in acord cu una dintre valorile noastre principale, dinamismul, adica puterea prin care inovam”, a declarat Valer Hancas, Director Comunicare si Corporate Affairs Kaufland Romania.

 

Concluzia studiului desfasurat de Kaufland Romania in parteneriat cu profesori si cercetatori ai Academei de Studii Economice valideaza demersul de cercetare demarat. Rezultatele confirma ca o posibila solutie care sa raspunda la nevoile reale ale generatiilor tinere este invatamantul universitar dual, model de program de studii orientat spre practica. In Germania exista deja 1.592 de programe de studiu dual care functioneaza cu succes, in domenii dintre care cele mai cautate sunt: inginerie, stiinte economice, informatica.

 

Invatamantul universitar dual este un nou model de program de studii orientat spre practica. Acesta, pe langa o educatie academica fundamentata, ofera si oportunitatea dobandirii de experienta profesionala relevanta. Mai exact, presupune alternarea contextului de invatare traditional, teoretic, cu unul practic, in cadrul unei companii. Astfel de programe de studii ofera o sansa reala in construirea din timp a unui plan de cariera pentru studenti, care pot sa continue colaborarea in cadrul companiilor si dupa finalizarea studiilor, minimizand astfel riscul de a absolvi si a intra in somaj sau a lucra in alt domeniu.

 

„Rezultatele studiului sunt imbucuratoare: invatamantul dual se profileaza ca posibila iesire din situatia actuala a fortei de munca, cu avantaje pentru toti actorii implicati. Beneficiile sunt multiple, in primul rand pentru studenti. Aici este vorba de incurajarea potentialului tinerilor romani, precum si de sansa de a transforma tara intr-un hub pentru educatie, prin programe de studiu interesante care sa atraga si studenti din alte tari. Dupa absolvire, acestia pot fi integrati cu usurinta in campul muncii datorita dimensiunii practice pe care o are sistemul dual”, a declarat conf. univ. dr. Tanase Stamule, Prodecan FABIZ Academia de Studii Economice Bucuresti.

 

„Avem convingerea ca initiativa Kaufland de a introduce in Romania invatamantul universitar dual are un real impact. Ma refer in principal la un lucru de care nu s-a amintit foarte mult pana acum: la mindset. La atitudinea celor care ies din scoli si facultati, care vine si de la familii si de la profesori. Am avut la Romanian Business Leaders un speaker international care a spus la un moment dat: daca vreti sa cresteti PIB-ul trebuie sa investiti in profesori, in profesori si in profesori. Am discutat foarte mult despre invatamantul dual si despre legislatie si asa mai departe, dar cred ca nu trebuie sa uitam de investitia in profesori, nu numai la nivel salarial, ci mai ales din punctul de vedere al apropierii lor de industrie”, a spus Dragos Anastasiu, Presedinte Camera de Comert si Industrie Romano-Germana (AHK Romania).

 

Pentru a putea implementa un sistem de invatamant dual la nivel universitar este necesara adoptarea unei reglementari legale care sa detalieze drepturile si obligatiile tuturor persoanelor implicate, precum si modul de desfasurare a acestui tip de invatamant. O eventuala reglementare a invatamantului dual universitar ar putea avea ca punct de plecare dispozitiile relevante existente la nivelul invatamantului dual preuniversitar, dar si cadrul legal din alte state a caror legislatie include o reglementare detaliata a invatamantului dual inclusiv la nivel universitar.



Poti fi interesat si de