CCR a respins sesizarile cu privire la legile referitoare la crescatorii de suine si pasari

CCR a respins sesizarile cu privire la legile referitoare la crescatorii de suine si pasari


Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a respins sesizarile presedintelui Klaus Iohannis asupra legilor de aprobare a programelor de sustinere a crescatorilor de suine si a sectorului avicol pentru activitatea de reproductie, au precizat pentru Agerpres oficiali ai CCR.

Seful statului a sesizat, luna trecuta, CCR cu privire la cele doua legi, sustinand ca acestea sunt neconstitutionale in ansamblu.

 

El a aratat ca legile prevad ca: "(1) Schema de ajutor de stat (...) se notifica la Comisia Europeana de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale; (2) In situatia in care decizia Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat contine prevederi noi sau diferite fata de schema notificata, prevederile schemei de ajutor de stat se completeaza si/sau se modifica in mod corespunzator''.

 

Iohannis a subliniat ca, in domeniul ajutorului de stat si al concurentei, Comisia Europeana este singura institutie care decide asupra compatibilitatii masurii cu normele Uniunii Europene incidente.

 

"Potrivit Tratatului privind Functionarea Uniunii Europene, orice masuri de ajutor de stat sunt supuse obligatiei de notificare si de obtinere a autorizarii din partea Comisiei Europene, iar aceste masuri nu pot fi puse in aplicare de catre statele membre inainte de pronuntarea de catre Comisie a unei decizii definitive", a indicat presedintele in sesizare.

 

Iohannis a atras atentia ca simpla notificare a Comisiei Europene cu o schema de ajutor de stat, asa cum se arata in legile criticate, nu echivaleaza cu incuviintarea ei de catre Comisie.

 

Seful statului a mentionat ca, potrivit Constitutiei, economia Romaniei este o economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta, iar statul trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.

 

El a amintit ca, in forma initiala, legile criticate precizau expres faptul ca "schema de ajutor de stat (...) se implementeaza dupa primirea deciziei Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat", insa subliniaza ca in urma reexaminarii aceasta dispozitie a fost eliminata.

 

"In absenta unui termen expres (...), care sa asigure primirea deciziei Comisiei Europene, legea va intra in vigoare conform art. 78 din Constitutie si, pe cale de consecinta, ajutorul de stat ar urma sa fie implementat anterior primirii deciziei Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat.

 

Aceasta solutie legislativa contravine art. 148 alin. (2) si (4) din Constitutia Romaniei, prin raportare la prevederile obligatorii ale dreptului Uniunii Europene relevante in materia ajutoarelor de stat (art. 107 - 109 din TFUE) si care beneficiaza de prioritate de aplicare fata de cele din legislatia interna", a mentionat el.

 

Seful statului a sustinut ca, in consecinta, din ansamblul normelor europene si interne rezulta ca masurile ce constituie ajutor de stat pot fi adoptate si acordate numai sub conditia autorizarii de catre Comisia Europeana.



Poti fi interesat si de