APCPR: Asistam neputinciosi la o evolutie exploziva a pestei porcine africane

APCPR: Asistam neputinciosi la o evolutie exploziva a pestei porcine africane


Asociatia Producatorilor de Carne de Porc din Romania isi exprima ingrijorarea fata de modalitatea in care Pesta Porcina Africana (PPA) evolueaza in Romania.

De la aparitia primul focar PPA in jud. Satu-Mare in 2017, APCPR a monitorizat permanent situatia evolutiei bolii pe teritoriul tarii, a informat membrii cu privire la masurile de biosecuritate ce trebuie adoptate pentru a preveni intrarea bolii in exploatatiile comerciale si a solicitat autoritatilor responsabile masuri de protectie, prevenire si combatere. Din pacate, la un an de la aparitia primului focar de PPA in Romania, asistam neputinciosi la o evolutie exploziva a bolii si la o difuzare a virusului prin vectori multipli, care nu au fost inregistrati in alte tari unde boala este inca in evolutie. Prezenta virusului a fost identificata si in ferme comerciale de dimensiuni medii si mari, ceea ce va produce pierderi economice insemnate si, prin pierderea locurilor de munca, va avea grave consecinte sociale.

 

Avand in vedere experienta de pana acum: PPA evolueaza in prezent in 11 judete, in 178 de localitati, cu un numar total de 803 de focare (dintre care 11 in exploatatii comerciale industriale, unul in abatorul apartinand unei ferme si unul intr-o exploatatie comerciala de tip A) si 40 de cazuri la mistreti, in total fiind eliminati 140.531 porci afectati de boala conform comunicarii ANSVSA, putem trage cu siguranta concluzia ca in exploatatiile non-profesionale, foarte raspandite pe intreg teritoriul tarii, este foarte posibil sa nu fie respectate regulile minime de bio-securitate care sa previna raspandirea cu rapiditate si necontrolat a PPA.

 

In perioada iunie – august 2018, cu ocazia actiunilor de combatere a bolii in focare, s-au identificat efective de porcine crescute in exploatatii neinregistrate, in spatii libere, in mod ilegal, fara respectarea prevederilor sanitare-veterinare in vigoare si a caror miscare pe teritoriul tarii este necontrolata.

 

In aceste conditii este de asteptat ca extinderea PPA in Romania sa evolueze cel putin la fel ca pana acum afectand cea mai mare parte din septelul de animale, mai ales la nivelul fermelor comerciale de productie. Romania produce anual circa 4,4 mil porci in ferme comerciale, ferme care asigura circa 45.000 locuri de munca si care aduc importante venituri la bugetul statului.

 

Constatam ca autoritatile responsabile sunt depasite si delegarea responsabilitatilor de la nivel central la nivel local a generat un esec in gestionarea corecta a focarelor si stoparea difuzarii virusului. Diferentele mari de aplicare a prevederilor legale de catre Centrele Locale de Combaterea Bolilor (CLCB), de la nivelul judetelor afectate au creat nemultumiri si este nevoie de o coordonare centrala si o abordare unitara la nivel national.

 

In lipsa unei campanii de educare si informare coerenta si constanta a populatiei din mediul rural, evenimentele au produs panica si au creat o stare emotionala si de neincredere in deciziile autoritatilor. In acest context, in randul populatiei si al crescatorilor de porcine de toate categoriile si in mass media au fost vehiculate informatii inexacte, au fost promovate cereri aberante de combatere a bolii care au condus la propagarea ideii ca evolutia PPA in Romania nu este un eveniment natural si real, fapt care a contribuit la agravarea situatiei.

 

De la activarea Centrului National de Combaterea Bolilor (CNCB), asociatiile profesionale din sectorul carnii de porc si asociate acestui sector, au propus masuri care sa vina in sprijinul autoritatilor responsabile si care sa protejeze sectorul comercial de cresterea porcinelor, dupa cum urmeaza:

  • Definirea de catre CNCB a unor proceduri si masuri de preventie, control si interventie in focar ce ar urma sa fie adoptate si aplicate in mod unitar in toate judetele tarii, atat in focarele confirmate de PPA precum si in zonele de protectie si supraveghere;
  • Coordonarea unitara intre diferitele autoritati ale statului pentru implementarea masurilor adoptate si controlul activ al implementarii acestora in teritoriu;
  • Interzicerea imediata a cresterii porcilor in spatii libere (padure, pasune, etc), in afara domiciliului proprietarului sau a exploatatiei non-profesionale inregistrate;
  • Interzicerea targurilor de animale vii pe intreg teritoriul Romaniei precum si a comertului, transportului si a sacrificarii porcilor fara autorizatie sanitara-veterinara;
  • Interzicerea prin lege ca abatoarele sa sacrifice si sa puna pe piata carne de porc provenita de la porci crescuti in exploatatii non-profesionale, fara trasabilitate;
  • Intensificarea controlului de frontiera, pentru a preveni introducerea in tara de produse de origine animala contaminate cu virusul PPA;
  • Controlul rutier al transporturilor de animale vii, inclusiv a auto-utilitarelor / masinilor potential folosite pentru transport de efective mici de porci;
  • Introducerea imediata de catre ANSVSA in Programul Strategic National de Supraveghere a Bolilor la Animale a activitatii de supraveghere activa si pasiva pentru PPA, in toate tipurile de exploatatii de crestere a porcinelor;
  • Informarea si educarea populatiei prin campanii nationale eficiente (mass-media, afisaje, social-media) cu privire la prezenta bolii in Romania, specificul acesteia si modalitati de preventie, pierderile economice importante si efectele sociale generate de raspandirea PPA;
  • Masuri de interventie in cazul focarelor de PPA, menite sa reduca riscul raspandirii bolii pe intreg teritoriul Romaniei:

? Despagubirea in termen de maxim 7 zile a proprietarilor porcilor eutanasiati sau inmanarea unor documente de plata cu valoare certa (tichete de valoare) la momentul confiscarii porcilor pentru sacrificare;

? Inregistrarea sanitara-veterinara a tuturor porcinelor vii aflate in exploatatiile non-profesionale, ceea ce va permite despagubirea in caz de sacrificare, conform prevederilor UE;

? Aplicarea tuturor masurilor recomandate de Comisia Europeana precum si cele care au avut efecte in alte tari cu evolutie a PPA in vederea eliminarii posibilitatii de extindere a PPA prin intermediul mistretilor din raza zonei de protectie si supraveghere a focarelor de PPA confirmate;

? Adoptarea in regim de urgenta a actelor normative care stabilesc responsabilitatile privind ecarisarea teritoriului astfel incat sa se poata neutraliza in siguranta toate cadavrele si deseurile de porci si porci mistreti;

? Rezolvarea operativa si cu prioritate a situatiilor limita aparute in cazul fermelor comerciale care au interdictii de miscare a porcilor, situatii in care se inregistreaza mari pagube economice ce pot fi evitate. Reglementarea din punct de vedere procedural si documentar a tuturor situatiilor care conduc la necesitatea sacrificarii voluntare a efectivelor de porci;

? Implicarea autoritatilor executive ale statului roman in asigurarea continuitatii desfasurarii activitatii/productiei din fermele si unitatile de abatorizare si transare afectate, situate in zonele listate in Partea III a anexei, evitandu-se mari pagube economice atat pentru fermieri cat si pentru stat;

? Uciderea preventiva a tuturor porcilor din exploatatiile non-profesionale care se afla in raza zonei de protectie a focarelor de PPA confirmate, precum si a tuturor porcilor din exploatatiile non-profesionale care se afla lasati in libertate in raza zonei de supraveghere a acelorasi focare de PPA.

 

Avand in vedere impactul economic negativ urias si social, prin pierderea locurilor de munca al unui numar foarte mare de oameni tocmai din mediul rural, singurele solutii viabile si imediate pe care le putem identifica sunt urmatoarele:

  • Eutanasierea imediata a tuturor suinelor din exploatatiile non-profesionale pe o raza de minim 10 km in jurul exploatatiilor comerciale si despagubirea imediata a proprietarilor. Prin aceasta masura se reduce semnificativ riscul iminent de infectare al fermei respective. De asemenea, se evita aparitia ulterioara de noi focare in raza de 10 km in jurul fermelor care ar duce la prelungirea necontrolata si fara un orizont clar de timp a perioadei de interdictie de miscare a suinelor. Interdictiile de miscare impuse fermelor comerciale aflate la mai putin de 10 km de un focar, creeaza pierderi economice mari si imediate datorate supra-popularii fermelor la niveluri critice si a lipsei oricarui venit in toata aceasta perioada. Extinderea acestor restrictii peste limita de 30 de zile va duce inevitabil la falimentul fermelor respective chiar si fara a fi infectate cu PPA.
  • In cazul extrem al extinderii perioadelor de restrictie de miscare la mai mult de 30 de zile, sa se acorde derogari conform legii pentru a se putea muta si / sau vinde (in conditii comerciale corecte) numarul de animale necesar deblocarii activitatii si revenirii la procesul tehnologic normal si aprobat sau sa se aprobe eutanasierea de necesitate a unui numar minim de animale necesar deblocarii activitatii cu acordarea de despagubiri imediate.

 

Masurile sunt necesare pentru a putea asigura desfasurarea activitatii fermelor din punct de vedere tehnologic si pentru asigurarea unui venit minim care sa previna blocajul financiar si/sau falimentul, generate de lipsa oricarei activitati producatoare de venit datorata interdictiei de miscare.

 

Comunicat de presa APCPR

 



Poti fi interesat si de